Загальне поняття про дієслово як частину мови Зв`язок дієслова в реченні з іменником. Зміна дієслів за числами Діє-слова- антоніми
Тема: Загальне поняття про дієсло¬во як частину мови Зв`язок дієслова в реченні з іменником. Зміна дієслів за числами Діє-слова- антоніми Мета: розширити й поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієсло-ва; формувати уміння розпізнавати діє¬слова серед інших частин мови; вчити доцільно і правильно вживати дієслова у мовленні, визначати число дієслів, добирати дієслова - антоніми залежно від ситуації мовлення; спостерігати явища при¬роди ; виховувати любов до рідної зем¬лі, розвивати творчу уяву. Тип уроку : комбінований , з елем. інтерактивних технологій
Обладнання : смайлики, таблиця – очікувань, гра «Зайве слово», дерево знань з частинами мови, Тема уроку , асоціативний кущ, ребус, умсики, загадки, порівняй, портрет Шевченка,малюнки весни,грози,схема - рефлексія, кольори
ХІД УРОКУ I Організація класу Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок ! Мене Світланою Володимирівною звати , сьогодні будем разом працювати. - Сьогодні девізом уроку будуть слова : Працювати старанно. Слухати уважно. Мислити творчо. Писати охайно. Домовляймось не шуміти, На уроці не дрімати, Руки вчасно підіймати. Я рада зустрітися з вами У світлій, затишній оселі. Нехай урок наш для вас буде, Як пісня — дзвінким та веселим! Емоційна — У мене зараз гарний настрій, ось такий: А у вас? Намалюйте свій настрій. Діти малюють свій настрій на смайликах. — У кого з вас гарний настрій, покажіть. — Я хочу, щоб гарний настрій у вас залишився до кінця уроку. Сьогодні я пропоную своєю наполегливою працею заробити незвичайні гроші – умсики. Ваша оцінка залежатиме від того, скільки ви їх заробите 5 умсиків = 11 б 4 = 10б 3 = 9б 2 = 8б 1 = 7б II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Повідомлення теми й мети уроку Очікувані результати — А чого ви очікуєте від нашого уроку? (Від¬повіді дітей.) А мої очікування в таблиці
Ми будемо Урок буде Уважні цікавий активні продуктивний творчі творчий
I. Актуалізація опорних знань Гра «Зайве слово» Солов'їний, хом'як, в'юн, м'який, дерев'яний, під'їзд, б'є, пам'ятний, верхів'я. — До яких частин мови належать за¬писані слова? (До іменника і прикметника) — Яке слово «зайве»? Чому? (Слово «б'є», бо це — дієслово.) Дерево знань (на нього вішають чистини мови) - Які частини мови ми вже вивчили (ім, прикм.,числівник, займенник, прикметник, сполучник) - Сьогодні ми відправимося у країну Граматику , щоб вивчати частину мови , яка займає 2 місце після іменників, це - дієслово II. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності Тему уроку ми прочитаємо – і вивчати її починаємо Запис у зошитах числа , класна робота , тема. — Пригадайте, що ми вчили про ді¬єслово у попередніх класах. За відповідями учнів на дошці скла¬дається схема-опора Асоціативний кущ складаємо, все про дієслово згадаємо!
Дієслово позначає діло предмета що робить ?, що робив ?, що зробить ? тощо
Пов'язаний з іменником змінюється за числами у реченні у ролі присудка
1. Робота над вправою 77 1) Колективна робота. Усно — Прочитайте словосполучення,зна¬йдіть споріднені слова. — До яких частин мови вони нале¬жать? — За якими ознаками ви це встано¬вили?Назвіть дієслова. 2) Продовжимо урок без зупинки . На нас чекає каліграфічна хвилинка Си иг гна З ) Щоб мовлення розвивати , треба словникові слова пам`ятати і правильно писати Ребус сиг л Робота над словниковим словом «сигнал». а) Діти записують слово, підкреслю¬ють букву, яку треба запам'ятати, читають у тлумачному словнику його значення. Сигнал — 1) умовний знак для пере¬дачі на відстань яких-небудь пові-домлень; 2) те, що служить поштовхом до по¬чатку якого-небудь діяння. б) Добір споріднених слів (сигналь¬ний, сигналізувати, сигнальник, сиг-налізація, сигналити.) Сигнал – це попередження ! в) Природні сигнали. — Природа весь час попереджує нас про зміну погоди, та тільки спостереж¬лива людина може розгадати ці сигна¬ли. Послухайте деякі народні прикме¬ти, запам'ятайте і перевірте їх. • Якщо вітер дує вночі, то вдень буде дощ. • Якщо краплини роси звисають уранці на кінчиках листя і трави — припустить дощ. • Ластівки літають високо — на гар¬ну погоду, низько — бути дощу. • Зранку горобці купаються в пи¬люці — буде дощ. • Вівці веселі і б'ються — на дощ із грозою. 2. Спостереження за виражальними можливостями дієслів у мовленні. Р\м Усний опис малюнка ( впр. 78) Робота в парах «Обличчя до обличчя» Відгадайте загадку Тур ходить по горах, Турниця – по долах: Бють - крешуть на сполох, Тур вдарить аж гримне, б Турниця- аж блимне Грім та блискавка Грізну хмару – грозовицю Розірвала блискавиця. І в ту ж мить – гучний удар, Мов гора , упав із хмар. Грім та блискавка
1) Розгляньте малюнок. На яку тему можна скласти текст? (Гроза) 2) Добір слів, які передають бороть¬бу грізних сил природи. Опис зо-браженого. 3) Порівняйте: вітер налетів хмари оповили море почорніло хвилі добігли загримів грім блискавки розрі¬зали Висновок. Дієслова змінюються за чис¬лами. Доповни речення : якщо іменник , пов'язаний з дієсловом стоїть у однині, то і дієслово вживається в однині, якщо ім . в множині , то і дієслово вживається у множині (Доповнюється схема-опора.) Щоб захистити населення від надзвичайних ситуацій- природного лиха , створено штаб ЦО для попередження сигналами :сиреною, гудки потягів, сигнали машин) 3.Робота в четвірках Правила поведінки під час грози. — Ач и всі знають, як правильно тре¬ба поводитись під час грози? Послу-хайте поради і запам'ятайте їх. 1. Правила поведінки під час грози Коли спека на землі — від калюж йде пара, Вона вгору піднімається й утворює хмари. Кожна хмарка назву має — електрозаряд, Вітер їх по небу гонить, ламає їх ряд... Як зіткнеться хмарка з хмаркою, бачимо ми блиск. Й дуже скоро, незабаром, чуємо ми тріск. Блиск той блискавкою зветься. Ну, а тріск? Це — гроза. Блискавка може вбити людину, Знайте ж, як поводитись в грозову годину. Під час грози купатись не можна, Під одиноке дерево ховатися не смій, Сховайся краще в балці чи в канаві, І на місцях відкритих ти не стій. Коли шумить гроза — позачиняй всі вікна, А металеві речі краще не чіпай, Нікуди не біжи, перечекай грозу удома, А вийде сонце — знов іди гуляй. Діти записують правильні правила , визначають дієслова ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ГРОЗИ Сховатися під найвище поодиноке дерево. Не можна купатися у водоймах. Сховатися в балці або канаві. Стати на відкритому місці. Відчинити кватирки та фрамуги. Перечекати грозу вдома, нікуди не виходити. А ще можна додати • Не знімайте взуття. Мокра шкі¬ра босих ніг — добрий провідник струму. • Не користуйтеся під час грози ра¬діоприймачами і телефоном. Це дуже небезпечно! 4. Визначення синтаксичної ролі ді¬єслова в реченні. — Ми будемо зараз читати вірш поета , який дуже любив рідну природу, який народився саме навесні, того , кого називають Великим кобзарем, Т Г Шевченка (портрет) Запис у зошити 9 травня народився Великий Кобзар - Т. Г. Шевченко. Прочитайте вірш Т. Шевченка. Чи може малюнок бути ілюстрацією до нього? — Які слова допомогли тобі уявити стан природи? — Назвіть словосполучення з дієсло¬вом, які є в цьому вірші. (Криє (що?) небо; стогне, виє (як?) звірюкою) — З якою частиною мови пов'язане дієслово? (З іменником) Запис у схему. Граматичний розбір 1-го речення Висновок. Дієслова в реченні найчастіше виступають у ролі присудка – головного члена речення (до¬писується у схему). II. Закріплення вивченого Але природа не завжди несе лихо. Вона дарує нам свою красу. Вона є джерелом натхнення .Чудова музика, пейзажі художників, поетичні твори народжуються від її неповторної краси. Ніяк не хоче покинути нашу землю зима — довга, сонна, некваплива, вона стоїть на по¬розі й чогось нашорошено притихла... Проте невдовзі настане пробуд¬ження весняної природи (Звучить музика, чути спів птахів) 1 Сам робота Самостійно попрацюємо. Помилок не буде – факт. Ми уважно помудруємо, щоб був гарний результат Вставте в речення дієслова, щоб найбільш відобра¬зити прихід весни.(Малюнки ) Тепле проміння нагріває землю. Летять з вирію птахи. Розпускаються бруньки, цвітуть квіти. Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти - Треба трошки відпочити Руки вгору , руки вниз, На сусіда подивись. Руки вгору , руки в боки, І зроби 4 кроки. Вище руки підніміть і спокійно опустіть. Розведіть їх у сторони, Плесніть , діти, кілька раз. До роботи, все гаразд! - А як називаються такі дієслова як підніміть – опустіть ?Антоніми - Висновок : і до дієслів також можна дібрати антоніми ! 2 Робота в групах Творча робота Яка ж весна без квітів . Які ви знаєте весняні квіти? Хвилинка – цікавинка Підсніжники квітнуть доки не розпустяться бруньки на деревах , а потім зникають. Вони квітнуть, пташки співають пісні. За малюнками весняних квітів поділилися ми на 4 групи:підсніжник, пролісок, тюльпан , нарцис. Будемо працювати в групах .Кожна отримує конверт із завданням 1гр Заміни дієслова антонімами Замкнути, прикрутити, вивісити, наступати, прибігти.
2 група Поєднай частини прислів`я Ластівка день починає, а зима з`їдає. Літо збирає, а соловей кінчає. Назви дієслова – антоніми Виправ помилки
3 гр Відгадай ребус с3бав Підберіть антонім до відгаданого дієслова Постав його у множині
4 гр Гра «Незнайко помилився» Виправ помилки У ранці заходить сонце. В ночі сходить сонце. Підкресли присудки
Групи виконують завдання і складають мозаїку
5 Гра «Хто більше?» Написати дієслова
YI Підсумок уроку . Рефлексія Виправ помилку у схемі
Позначає ознаку предмета
Дієслово Що робити? Що робить ? що робитеме? Повязане з прикметником Змінюється за числами В реченні буває другорядним членом
- Чи справдились ваші очікування? - Чого ви сьогодні навчилися? Гра»Мікрофон»
Я Я дізнався Зумів навчився Мені сподобалося Якби я вас попросила одним з цих кольорів зобразити урок. Який би колір ви обрали ? Чому?(червоний, жовтий , синій, білий, зелений, коричневий, чорний)
IV. Домашнє завдання Д/ з оберіть собі самі 1 Спробуйте поринути у красу весня¬ної природи, прислухатися до весняної симфонії, роздивитися весняні барви, відчути чарівні пахощі весни. А потім відобразіть перші подихи рідної землі, склавши твір на тему «Пробудження весняної природи»
2 Впр. 80. Скласти міркування про не¬обхідність збереження багатств при-роди. 2 Складіть віршика про весну