Загальне поняття про дієслово як частину мови Зв`язок дієслова в реченні з іменником. Зміна дієслів за числами Діє-слова- антоніми - Методична робота - Каталог статей - Миусинская ООШ І-ІІІ ступеней №19
Суббота, 10 Дек 2016, 17:40
Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | Регистрация | Вход
Меню сайта
Категории раздела
Мій рідний край [2]
Методична робота [22]
1 - клас [0]
2 - клас [0]
3 - клас [0]
4 - клас [1]
5 - клас [0]
6 - клас [0]
7 - клас [0]
8 - клас [0]
9 - клас [0]
10 - клас [0]
11 - клас [0]
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Статьи » Методична робота

Загальне поняття про дієслово як частину мови Зв`язок дієслова в реченні з іменником. Зміна дієслів за числами Діє-слова- антоніми
Тема: Загальне поняття про дієсло¬во як частину мови Зв`язок дієслова в реченні з іменником. Зміна дієслів за числами Діє-слова- антоніми
Мета: розширити й поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієсло-ва; формувати уміння розпізнавати діє¬слова серед інших частин мови; вчити доцільно і правильно вживати дієслова у мовленні, визначати число дієслів, добирати дієслова - антоніми залежно від ситуації мовлення; спостерігати явища при¬роди ; виховувати любов до рідної зем¬лі, розвивати творчу уяву.
Тип уроку : комбінований , з елем. інтерактивних технологій

Обладнання : смайлики, таблиця – очікувань, гра «Зайве слово», дерево знань з частинами мови, Тема уроку , асоціативний кущ, ребус, умсики, загадки, порівняй, портрет Шевченка,малюнки весни,грози,схема - рефлексія, кольори

ХІД УРОКУ
I Організація класу
Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок !
Мене Світланою Володимирівною звати ,
сьогодні будем разом працювати.
- Сьогодні девізом уроку будуть слова :
Працювати старанно.
Слухати уважно.
Мислити творчо.
Писати охайно.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
Я рада зустрітися з вами
У світлій, затишній оселі.
Нехай урок наш для вас буде,
Як пісня — дзвінким та веселим!
Емоційна
— У мене зараз гарний настрій, ось такий:
А у вас?
Намалюйте свій настрій.
Діти малюють свій настрій на смайликах.
— У кого з вас гарний настрій, покажіть.
— Я хочу, щоб гарний настрій у вас залишився до кінця уроку.
Сьогодні я пропоную своєю наполегливою працею заробити незвичайні гроші – умсики. Ваша оцінка залежатиме від того, скільки ви їх заробите
5 умсиків = 11 б
4 = 10б
3 = 9б
2 = 8б
1 = 7б
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Повідомлення теми й мети уроку
Очікувані результати
— А чого ви очікуєте від нашого уроку? (Від¬повіді дітей.) А мої очікування в таблиці

Ми будемо Урок буде
Уважні цікавий
активні продуктивний
творчі творчий

I. Актуалізація опорних знань
Гра «Зайве слово»
Солов'їний, хом'як, в'юн, м'який, дерев'яний, під'їзд, б'є, пам'ятний, верхів'я.
— До яких частин мови належать за¬писані слова?
(До іменника і прикметника) — Яке слово «зайве»? Чому? (Слово «б'є», бо це — дієслово.)
Дерево знань (на нього вішають чистини мови)
- Які частини мови ми вже вивчили (ім, прикм.,числівник, займенник, прикметник, сполучник)
- Сьогодні ми відправимося у країну Граматику , щоб вивчати частину мови , яка займає 2 місце після іменників, це - дієслово
II. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності
Тему уроку ми прочитаємо – і вивчати її починаємо
Запис у зошитах числа , класна робота , тема.
— Пригадайте, що ми вчили про ді¬єслово у попередніх класах.
За відповідями учнів на дошці скла¬дається схема-опора
Асоціативний кущ складаємо,
все про дієслово згадаємо!

Дієслово
позначає
діло предмета що робить ?, що робив ?, що зробить ? тощо

Пов'язаний з іменником
змінюється за числами у реченні у ролі присудка

1. Робота над вправою 77
1) Колективна робота. Усно
— Прочитайте словосполучення,зна¬йдіть споріднені слова.
— До яких частин мови вони нале¬жать?
— За якими ознаками ви це встано¬вили?Назвіть дієслова.
2) Продовжимо урок без зупинки .
На нас чекає каліграфічна хвилинка
Си иг гна
З ) Щоб мовлення розвивати , треба словникові слова пам`ятати і правильно писати
Ребус сиг
л
Робота над словниковим словом «сигнал».
а) Діти записують слово, підкреслю¬ють букву, яку треба запам'ятати, читають у тлумачному словнику його значення.
Сигнал — 1) умовний знак для пере¬дачі на відстань яких-небудь пові-домлень;
2) те, що служить поштовхом до по¬чатку якого-небудь діяння.
б) Добір споріднених слів (сигналь¬ний, сигналізувати, сигнальник, сиг-налізація, сигналити.)
Сигнал – це попередження !
в) Природні сигнали.
— Природа весь час попереджує нас про зміну погоди, та тільки спостереж¬лива людина може розгадати ці сигна¬ли. Послухайте деякі народні прикме¬ти, запам'ятайте і перевірте їх.
• Якщо вітер дує вночі, то вдень буде дощ.
• Якщо краплини роси звисають уранці на кінчиках листя і трави — припустить дощ.
• Ластівки літають високо — на гар¬ну погоду, низько — бути дощу.
• Зранку горобці купаються в пи¬люці — буде дощ.
• Вівці веселі і б'ються — на дощ із грозою.
2. Спостереження за виражальними можливостями дієслів у мовленні.
Р\м Усний опис малюнка ( впр. 78)
Робота в парах «Обличчя до обличчя» Відгадайте загадку
Тур ходить по горах,
Турниця – по долах:
Бють - крешуть на сполох,
Тур вдарить аж гримне, б
Турниця- аж блимне
Грім та блискавка
Грізну хмару – грозовицю
Розірвала блискавиця.
І в ту ж мить – гучний удар,
Мов гора , упав із хмар. Грім та блискавка

1) Розгляньте малюнок. На яку тему можна скласти текст? (Гроза)
2) Добір слів, які передають бороть¬бу грізних сил природи. Опис зо-браженого.
3) Порівняйте:
вітер налетів хмари оповили
море почорніло хвилі добігли
загримів грім блискавки розрі¬зали
Висновок. Дієслова змінюються за чис¬лами.
Доповни речення : якщо іменник , пов'язаний з дієсловом стоїть у однині, то і дієслово вживається в однині, якщо ім . в множині , то і дієслово вживається у множині (Доповнюється схема-опора.)
Щоб захистити населення від надзвичайних ситуацій- природного лиха , створено штаб ЦО для попередження сигналами :сиреною, гудки потягів, сигнали машин)
3.Робота в четвірках Правила поведінки під час грози.
— Ач и всі знають, як правильно тре¬ба поводитись під час грози? Послу-хайте поради і запам'ятайте їх.
1. Правила поведінки під час грози
Коли спека на землі —
від калюж йде пара,
Вона вгору піднімається
й утворює хмари.
Кожна хмарка назву має —
електрозаряд,
Вітер їх по небу гонить, ламає їх ряд...
Як зіткнеться хмарка з хмаркою,
бачимо ми блиск.
Й дуже скоро, незабаром,
чуємо ми тріск.
Блиск той блискавкою зветься.
Ну, а тріск? Це — гроза.
Блискавка може вбити людину,
Знайте ж, як поводитись
в грозову годину.
Під час грози купатись не можна,
Під одиноке дерево ховатися не смій,
Сховайся краще в балці чи в канаві,
І на місцях відкритих ти не стій.
Коли шумить гроза —
позачиняй всі вікна,
А металеві речі краще не чіпай,
Нікуди не біжи, перечекай грозу удома,
А вийде сонце — знов іди гуляй.
Діти записують правильні правила , визначають дієслова
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ГРОЗИ
Сховатися під найвище поодиноке дерево.
Не можна купатися у водоймах.
Сховатися в балці або канаві.
Стати на відкритому місці.
Відчинити кватирки та фрамуги.
Перечекати грозу вдома, нікуди не виходити.
А ще можна додати
• Не знімайте взуття. Мокра шкі¬ра босих ніг — добрий провідник струму.
• Не користуйтеся під час грози ра¬діоприймачами і телефоном. Це дуже небезпечно!
4. Визначення синтаксичної ролі ді¬єслова в реченні.
— Ми будемо зараз читати вірш поета , який дуже любив рідну природу, який народився саме навесні, того , кого називають Великим кобзарем, Т Г Шевченка (портрет)
Запис у зошити
9 травня народився Великий Кобзар - Т. Г. Шевченко.
Прочитайте вірш Т. Шевченка. Чи може малюнок бути ілюстрацією до нього?
— Які слова допомогли тобі уявити стан природи?
— Назвіть словосполучення з дієсло¬вом, які є в цьому вірші. (Криє (що?) небо; стогне, виє (як?) звірюкою)
— З якою частиною мови пов'язане дієслово? (З іменником)
Запис у схему.
Граматичний розбір 1-го речення
Висновок. Дієслова в реченні найчастіше виступають у ролі присудка – головного члена речення (до¬писується у схему).
II. Закріплення вивченого
Але природа не завжди несе лихо. Вона дарує нам свою красу. Вона є джерелом натхнення .Чудова музика, пейзажі художників, поетичні твори народжуються від її неповторної краси.
Ніяк не хоче покинути нашу землю зима — довга, сонна, некваплива, вона стоїть на по¬розі й чогось нашорошено притихла... Проте невдовзі настане пробуд¬ження весняної природи
(Звучить музика, чути спів птахів)
1 Сам робота
Самостійно попрацюємо.
Помилок не буде – факт.
Ми уважно помудруємо,
щоб був гарний результат
Вставте в речення дієслова, щоб найбільш відобра¬зити прихід весни.(Малюнки )
Тепле проміння нагріває землю. Летять з вирію птахи. Розпускаються бруньки, цвітуть квіти.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти -
Треба трошки відпочити
Руки вгору , руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору , руки в боки,
І зроби 4 кроки.
Вище руки підніміть
і спокійно опустіть.
Розведіть їх у сторони,
Плесніть , діти, кілька раз.
До роботи, все гаразд!
- А як називаються такі дієслова як підніміть – опустіть ?Антоніми
- Висновок : і до дієслів також можна дібрати антоніми !
2 Робота в групах Творча робота
Яка ж весна без квітів . Які ви знаєте весняні квіти?
Хвилинка – цікавинка
Підсніжники квітнуть доки не розпустяться бруньки на деревах , а потім зникають. Вони квітнуть, пташки співають пісні.
За малюнками весняних квітів поділилися ми на 4 групи:підсніжник, пролісок, тюльпан , нарцис. Будемо працювати в групах .Кожна отримує конверт із завданням
1гр Заміни дієслова антонімами
Замкнути, прикрутити, вивісити, наступати, прибігти.

2 група Поєднай частини прислів`я
Ластівка день починає, а зима з`їдає.
Літо збирає, а соловей кінчає.
Назви дієслова – антоніми Виправ помилки

3 гр Відгадай ребус с3бав
Підберіть антонім до відгаданого дієслова
Постав його у множині

4 гр Гра «Незнайко помилився» Виправ помилки
У ранці заходить сонце.
В ночі сходить сонце.
Підкресли присудки

Групи виконують завдання і складають мозаїку

5 Гра «Хто більше?» Написати дієслова

YI Підсумок уроку . Рефлексія
Виправ помилку у схемі

Позначає ознаку предмета

Дієслово Що робити? Що робить ? що робитеме?
Повязане з прикметником
Змінюється за числами
В реченні буває другорядним членом

- Чи справдились ваші очікування?
- Чого ви сьогодні навчилися?
Гра»Мікрофон»

Я
Я дізнався
Зумів навчився
Мені сподобалося
Якби я вас попросила одним з цих кольорів зобразити урок. Який би колір ви обрали ? Чому?(червоний, жовтий , синій, білий, зелений, коричневий, чорний)

IV. Домашнє завдання
Д/ з оберіть собі самі
1 Спробуйте поринути у красу весня¬ної природи, прислухатися до весняної симфонії, роздивитися весняні барви, відчути чарівні пахощі весни.
А потім відобразіть перші подихи рідної землі, склавши твір на тему «Пробудження весняної природи»

2 Впр. 80. Скласти міркування про не¬обхідність збереження багатств при-роди.
2 Складіть віршика про весну
Категория: Методична робота | Добавил: 7marina (30 Окт 2011)
Просмотров: 9284 | Теги: Звязок дієслова в реченні | Рейтинг: 0.0/0
Вход на сайт
Календарь
Прогноз погоды
Кошки - мышки
Часы

Copyright MyCorp © 2016 |